لغت‌نامه بازار فارکس

در این مقاله مجموعه‌ای از اصطلاحات و لغات کاربردی برای درک اصطلاحات فارکس و CFD ارائه شده است. معامله‌گران زیادی در بازارهای مالی جهانی با استفاده از لغت‌نامه فارکس روند یادگیری اصطلاحات بازارهای مالی را برای خود هموار می‌کنند.
اگر به دنبال یک راهنما برای شروع معاملات خود در بازار فارکس، می‌توانید در ابتدا با یادگیری اطلاحات بازارهای مالی به صورت پایه مسیر خود را آغاز کنید.

تعهد – ACCRUAL

تقسیم حق بیمه و تخفیف در معاملات ارز که به طور مستقیم به معاملات مبادله سپرده (قیمت گذاری سود)، در طول دوره هر قرارداد مرتبط است.

 تعدیل و تنظیم – ADJUSTMENT

اقدامی رسمی که به طور معمول توسط یک تغییر در سیاست‌های اقتصادی داخلی برای اصلاح عدم تعادل پرداخت یا نرخ ارز رسمی رخ می‌دهد.

 بازار تهاجمی – AGGRESSIVE

در این بازار حركات قیمت به صورت صعودی است.

 تحلیلگر – ANALYST

یک متخصص مالی حرفه‎ای است که در ارزیابی بازار‌های مالی و معاملات خرید و فروش تجربه بالایی دارد، همچنین مشاوره های معاملاتی به معامله‌گران بازار ارائه می‌دهند.

 قیمت‎گذاری – APPRECIATION

به یک محصول زمانی “قیمت‌گذاری شده” گفته می‎شود که در پاسخ به نیاز بازار، قیمت آن تقویت شده‌باشد.

 آربیتراژ –  ARBITRAGE

خرید یا فروش همزمان یک محصول مالی به منظور بهره برداری از تفاوت قیمت های کوچک بین بازارهای مالی.

بانک‎های مرکزی آسیا – ASIAN CENTRAL BANKS

به بانک‎های مرکزی یا مقامات پولی کشورهای آسیایی اشاره دارد. این مؤسسات همان‎طور که ذخایر ارزی ناشی از مازاد فعالیت‌های تجاری را مدیریت می کنند، به طور فزاینده در ارزهای اصلی نیز فعال هستند. این بازار سود قابل توجهی دارد و جهت گیری های ارز در کوتاه مدت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

قیمت تقاضا – ASK

قیمتی که در آن بازار آماده خرید یک محصول است. قیمت ها به صورت دو طرفه، یعنی Bid / Ask عرضه می‌شوند. قیمت Ask نیز به عنوان قیمت پیشنهادی در بازارهای مالی شناخته می‌شود.

در معاملات فارکس، Ask نشان دهنده قیمتی است که در آن معامله‎گر می‌تواند ارز پایه را در یک جفت ارز که سمت چپ نمایش داده‌ می‎شود، خریداری کند. برای مثال، قیمت 1.4527/32 در جفت ارز USDCHF ، ارز پایه USD است و قیمت Ask 1.4532 است. بدین معنی که می‎توانید  دلار آمریکا را به ازای 1.4532 فرانک سوییس خریداری کنید.

همچنین در معاملات CFD نیز Ask نمایانگر قیمتی است که در آن معامله‎گر می‎تواند نماد را بخرد. برای مثال در این اصطلاح UK OIL 111.13/111.16، نماد بیان شده UK OIL است و قیمت Ask 111.16 پوند به ازای هر واحد از بازار پایه است.

 بهترین قیمت – AT BEST

دستورالعملی است برای خرید یا فروش با بهترین نرخی که به معامله‌گر داده می‌شود و در یک زمان خاص به دست می‎آید.

شاخص AUS 200

اصطلاحی برای بازار اوراق بهادار استرالیا می‌باشد.
“ASX 200” شاخصی است که از 200 شرکت برتر بازارهای سرمایه در اوراق بهادار استرالیا ثبت شده است.

 جفت ارز AUSSIE

به جفت ارز دلار استرالیا به دلار آمریکا یا AUDUSD اشاره دارد. هم‎چنین “Oz”  یا “Ozzie” هم به آن گفته می‌شود.

 تراز تجاری – BALANCE OF TRADE

ارزش صادرات یک کشور منهای واردات آن.

نمودار میله‎ای – BAR CHART

نوعی نمودار قیمت است که شامل سه نکته قابل توجه می‌باشد:

  • میله‎های عمودی نشان‌دهنده بالاترین و پایین ترین قیمت می‌باشد.
  • قیمت باز شدن با یک خط افقی در سمت چپ نوار نشان داده می‎شود.
  • قیمت بسته‎شدن نیز با یک خط افقی در سمت راست نوار مشخص شده است.

 سطح مانع – BARRIER LEVEL

یک قیمت مشخص با اهمیت زیاد، که در ساختار یک “آپشن مانع” قرار می‎گیرد. اگر قیمت، به یک سطح حمایت برسد، به‌اصطلاح یک “آپشن مانع” خاص باعث می‎شود مجموعه‌ای از وقایع رخ دهند.

 آپشن مانع – BARRIER OPTION

آپشن‌های مختلف، یک معامله با قیمت خاص را با اهمیت می‎کند. در آپشن مانع دیده نشدن قیمت، اگر قیمت اصلی قبل از انقضای قرارداد دیده نشود، یک مبلغ تعریف‎شده توسط فروشنده به خریدار این آپشن پرداخت می‌شود. این کار انگیزه‎ای برای فروشنده قرارداد آپشن ایجاد می‌کند که قیمت‌ها را در سطح خاصی هدایت کند و انگیزه‌ای برای خریدار گزینه ایجاد می‌کند تا از مرحله مشخصی از معامله خود حمایت کند.

 ارز پایه – BASE CURRENCY

اولین ارز در یک جفت ارز است که نشان دهنده ارزش ارز پایه در مقابل ارز متقابل می‌باشد. برای مثال: اگر نرخ فرانک سوئیس به دلار آمریکا USDCHF برابر 1.6215 باشد، یک دلار 1.6215 فرانک سوئیس می‌ارزد. در بازار فارکس، به طور معمول دلار آمریکا به عنوان ارز پایه نقل قول می‎شود، بدین معنی که به عنوان یک واحد از $1 در برابر ارز متقابل بیان می شود. استثناء ابتدایی برای این قانون پوند انگلستان، یورو و دلار استرالیاست.

 مبنا – BASING

یک الگوی نموداری که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‎گیرد و نشان می‎دهد که چه زمانی تقاضا و عرضه یک محصول تقریبا برابر است. این امر منجر به یک محدوده معاملاتی ساید و ادغام سطوح حمایت و مقاومت می‎شود.

 نقطه پایه – BASIS POINT

یک واحد اندازه‎گیری که برای توصیف حداقل تغییر قیمت یک نماد معاملاتی استفاده می شود.

 بازار نزولی – BEARISH/BEAR MARKET

جهت منفی قیمت یا بازار نزولی. برای مثال، هنگامی که روند جفت ارز EURUSD را نزولی تحلیل می‌کنیم، بدین معنی است که یورو در برابر دلار تضعیف خواهد شد.

اسپرد – SPREAD

تفاوت بین قیمت Bid و Ask.

قیمت عرضه – BID PRICE

قیمتی که در آن، بازار آماده فروش یک محصول است. قیمت های دو طرفه، به صورت Bid / Ask بیان می‌شوند. در معاملات فارکس، bid نمایانگر قیمتی است که در آن معامله‎گر می تواند ارز پایه را به‌فروش برساند. برای مثال، در جفت ارز USDCAD در قیمت 1.4527/32، ارز پایه دلار آمریکا است و قیمت bid 1.4527 است. بدین معنی که می‎توانید یک دلار آمریکا را به ازای 1.4527 دلار کانادا بفروشید.
هم‌چنین در معاملات CFD نیز bid نمایانگر قیمتی است که در آن، معامله‎گر می‎تواند محصول را بفروشد.

 بانک تسویه حساب‌های بین المللی – BIS

بانک مرکزی برای ساکنان بین المللی، واقع در بازل سوئیس است. BIS اغلب به عنوان واسطه بازار، بین بانک‎های مرکزی ملی و بازار عمل می‌کند. از آنجایی‌که بانک‌های مرکزی مدیریت ذخایر ارزی خود را افزایش داده‎اند، BIS نیز فعال‌تر شده است. زمانی که BIS گزارش خرید و فروش در یک سطح خاص را اعلام می‌کند، این گزارش اغلب مربوط به یک بانک مرکزی است و بنابراین رقم می‎تواند بزرگ باشد. BIS برای جلوگیری از خطای بازار، در خرید یا فروش سهام با دخالت رسمی دولت مورد استفاده قرار می گیرد.

 جعبه سیاه – BLACK BOX

اصطلاحی برای معامله‎گران سیستماتیک و مبتنی بر استراتژی معامله‌گران تکنیکال است.

 BOC

بانک مرکزی کانادا 

BOE

بانک مرکزی انگلستان

 BOJ

بانک مرکزی ژاپن

 بولینگر بندز – BOLLINGER BANDS

اندیکاتوری است که توسط تحلیلگران تکنیکال مورد استفاده قرار می‎گیرد. بولینگر بندز دو انحراف استاندارد را در دو طرف یک میانگین حرکتی ساده ترسیم می‌کند که اغلب نشان دهنده سطح حمایت و مقاومت می‌باشد.

بروکر – BROKER

یک شرکت که به عنوان واسطه عمل می‎کند و ارائه دهنده خدمات معاملاتی است. در مقابل، هر معامله‌گر با واریز حساب خود و انجام عملیات معاملاتی، می‌تواند از تمامی خدمات استفاده کند و در صورت کسب سود، آن را با روش‌های پرداختی دریافت کند. 

بازار صعودی – BULLISH/BULL MARKET

یک بازار صعودی همراه با  قیمت‎ در حال افزایش است. برای مثال، اگر روند EURUSD به‌صورت صعودی باشد، بدین معنی است که یورو در برابر دلار تقویت خواهد شد.

 BUNDESBANK

بانک مرکزی آلمان

معامله خرید – BUY

انجام معامله خرید در یک نماد یا جفت ارز.

کابل – CABLE

جفت ارز پوند انگلستان به دلار آمریکا. این نام مستعار انتخاب شده است که این نرخ در ابتدا، در اواسط دهه 1800، زمانی که پوند انگلستان ارز رایج معاملات بین‌المللی بود، از طریق یک کابل حمل و نقل عمومی به ایالات متحده منتقل می‌شد.

دلار کانادا – CAD

دلار کانادا، هم‌چنین با عنوان لونی (Loonie) نیز معروف است.

 نمودار شمعی – CANDLESTICK CHART

نموداری که نشان دهنده حجم معاملات روز و قیمت باز و بسته‌شدن است. برای مثال: اگر قیمت باز شدن بالاتر از قیمت بسته‌شدن باشد، مستطیل بین قیمت باز و بسته شدن تیره می‌شود. اگر قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز ‌شدن باشد، آن قسمت از نمودار تیره نمی‌شود.

معاملات انتقالی – CARRY TRADE

یک استراتژی معاملاتی که تفاوت بین نرخ سود خرید یک ارز با سود بالا  و فروش ارز دیگر که نرخ سود کمتری دارد به‌دست می‌آید. برای مثال، دلار نیوزیلند به ین ژاپن NZDJPY برای مدتی به معامله انتقالی معروفی بوده است. دلار نیوزلند دارای نوسانات بالا و ین ژاپن دارای نوسانات پایینی است.

بازار نقدی – CASH MARKET

بازاری است  که در آن قراردادهای فرعی پایه‌گذاری می‌شود.

 CBS

نام اختصاری بانک‎های مرکزی.

 بانک مرکزی – CENTRAL BANK

سازمانی دولتی یا شبه دولتی است که سیاست پولی یک کشور را مدیریت می‌کند. برای مثال، بانک مرکزی ایالات متحده،  بانک فدرال است و بانک مرکزی آلمان بوندز بانک می‌باشد.

 CFDs

CFD، نوعی قرارداد فرعی است که از تغییر ارزش یک نماد در هنگام خرید و فروش بدست می‌آید. در قرارداد CFD معامله‎گران اجازه استفاده از لوریج را دارند و تمام مزایای معاملات اوراق بهادار را، بدون اینکه واقعا مالک آن محصول باشند، فراهم می‌کند. در اصطلاح عملی، اگر یک CFD را به قیمت 10 دلار خریده باشید و آن را به قیمت 11 دلار بفروشید، شما 1 دلار سود دریافت کرده‎اید. برعکس، اگر در معامله ضرر کنید و CFD ای را که به قیمت 11 دلار خریده‎ باشید و به قیمت 10 دلار بفروشید، اختلاف 1 دلار را شما باید  بپردازید.

 چارتیست – CHARTIST

فردی که با نام معامله‎گر تکنیکال نیز شناخته می‎شود، شخصی که از چارت‌ها و نمودارهای قیمتی استفاده می‎کند و داده های گذشته را به منظور پیدا کردن روند و پیش‌بینی حرکات آینده قیمت تحلیل می‎کند.

 معاملات بسته شده – CLOSED POSITION

فرایند بسته شدن یک معامله زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله در جهت مخالف برای خنثی کردن موقعیت باز، انجام می‌شود.

 قیمت بسته شدن – CLOSING PRICE

به قیمت آخرین معامله در دوره معاملاتی روزانه گفته می‌شود.

 اعتبار – COLLATERAL

دارایی که برای انجام معاملات در حساب معاملاتی قرار گرفته است.

کمیسیون معاملات – COMMISSION

هزینه‎ای که برای خرید یا فروش نمادهای معاملاتی پرداخت می‌شود.

 کالاها – COMMODITY CURRENCIES

ارزهای اقتصادهایی که صادرات آنها به شدت به منابع طبیعی بستگی دارد و اغلب به طور مشخص به کانادا، نیوزیلند، استرالیا و روسیه اشاره دارد.

 COMPX

نماد  شاخص نزدک می‌باشد.

حجم قرارداد – CONTRACT SIZE

تعداد سهام معین یک قرارداد CFD است.

 ریسک کنترل شده – CONTROLLED RISK

معامله‌ای که حد زیان آن مشخص است.

 همگرایی – CONVERGENCE OF MAS

نوعی بررسی تکنیکال که میانگین‎ حرکتی دوره‎های مختلف را که به سمت یکدیگر حرکت می‎کنند و اغلب تثبیت قیمت را پیش‎بینی می‎کند، توصیف می‎کند.

 ارز متقابل – COUNTER CURRENCY

ارزی که در سمت راست یک جفت ارز است را متقابل می‌نامند.

 CPI

نام اختصاری برای شاخص قیمت مصرف‌کننده، مقیاسی برای تورم.

 کراس – CROSS

جفت ارزی که شامل دلار آمریکا نمی‌باشد.

 ارزهای تاج پادشاهی – CROWN CURRENCIES

به دلار کانادا یا CAD ، دلار استرالیا یا Aussie  ، پوند انگلستان یا استرلینگ و دلار نیوزلند یا Kiwi (کشورهای مشترک المنافع) اشاره دارد.

 ارز – CURRENCY

هر فرمی از پول که توسط دولت یا بانک مرکزی منتشر شده‎باشد و به عنوان پیشنهاد قانونی و پایه‌ای برای معاملات مورد استفاده قرار گیرد.

 جفت ارز – CURRENCY PAIR

دو ارز که نرخ ارز خارجی را تشکیل می‌دهند. برای مثال، یورو به دلار آمریکا EURUSD

ریسک ارزی – CURRENCY RISK

احتمال تغییر ناگهانی نامطلوب در نرخ ارز.

 نماد ارزی – CURRENCY SYMBOLS

یک نماد سه حرفی که نمایانگر یک ارز معین است. برای مثال، USD (دلار آمریکا).

 حساب جاری – CURRENT ACCOUNT

مجموع تراز معاملاتی (صادرات منهای واردات کالا و خدمات)، مجموع فاکتورهای درآمد (از قبیل بهره و سود سهام) و مجموع پرداخت‎های انتقالی (از قبیل کمک‎های خارجی). معمولا تراز معامله، جزء کلیدی حساب جاری است.

معامله‌گر روزانه – DAY TRADER

معامله‌گرانی که معاملات خود را در یک روز باز کرده، سپس پیش از پایان همان روز معاملاتی می‌بندند.

 معامله – DEAL

معامله‎ای که در قیمت فعلی بازار انجام می شود. به‌عبارت دیگر، معامله جاری با دستور اجرای سفارش معاملات متفاوت است.

 معامله‎گر – DEALER

یک فرد یا شرکت که به عنوان طرف معامله یا شرکت‌کننده در معامله عمل می‎کند. معامله‌گران، با امید کسب سود بوسیله معامله‌گری، یک طرف معامله قرار می‌گیرند. در مقابل، بروکر شرکتی است که به عنوان واسطه عمل می‎کند و به ازای کارمزد یا کمیسیون، خریداران و فروشندگان را کنار هم قرار می‎دهد.

 دفاع از یک سطح – DEFEND A LEVEL

اقدامی که توسط یک معامله‎گر یا گروهی از معامله‌گران، جهت جلوگیری از معامله یک نماد در یک قیمت یا محدوده قیمتی معین، انجام می‌شود. این اقدام اغلب بدین دلیل است که در انجام این کار منافع مشخصی از قبیل آپشن مانع دارند.

 کسری – DEFICIT

تراز منفی معامله یا پرداخت.

فرعی – DERIVATIVE

یک قرارداد مالی که ارزش آن بستگی به ارزش دارایی پایه آن دارد. برخی از رایج‌‏ترین دارایی‎های پایه برای قراردادهای فرعی شاخص‌ها، سهام، کالاها و ارزها هستند.

 کاهش ارزش قیمت – DEVALUATION

زمانی‌که بر اساس اقدامات رسمی به پول نقد اجازه تضعیف یا نابود شدن می‌دهند؛ مخالف ارزش‌گذاری مجدد.

 نرخ نزول – DISCOUNT RATE

نرخ بهره‌ای که موسسه سرمایه‏‌گذاری واجد شرایط هزینه می‎کند، تا وام‌های کوتاه مدت را مستقیما از بانک فدرال بگیرد.

 واگرایی – DIVERGENCE

در تحلیل تکنیکال، شرایطی که قیمت و شتاب حرکتی در جهت مخالف همدیگر حرکت می‎کنند، مانند افزایش قیمت در حالی که شتاب حرکتی در حال کاهش است. واگرایی مثبت (صعودی) یا منفی (نزولی) در نظر گرفته می‎شود. هر دو نوع واگرایی، تغییرات عمده در جهت مسیر قیمت را نشان می‎دهند.

واگرایی مثبت زمان رخ می‌دهد که قیمت، یک کف جدید ایجاد ‎کند، در حالی‏که نشان دهنده شتاب شروع به بالارفتن می‎کند. واگرایی منفی زمانی رخ می‎دهد که قیمت، یک سقف جدید ایجاد کند ولی نشان دهنده شتاب نتواند همان کار را انجام دهد و در عوض کاهش یابد.
واگرایی به طور مکرر در حرکت رو به افزایش قیمت رخ می‎دهد و مدام با تغییر مسیر قیمت به دنبال نشانگر شتاب، برطرف می‌شود.

 واگرایی با مووینگ اوریج – DIVERGENCE OF MAS

نوعی بررسی تکنیکال که میانگین‎ حرکتی دوره‎های مختلف را که از یکدیگر دور می‎شوند و اغلب روند  قیمتی را پیش‎بینی می‎کند، توصیف می‎کند.

 روند نزولی – DOWNTREND

فعالیت قیمتی که شامل کف‌های پایین‎تر و سقف‎های پایین‌تر می‌شود.

 DJIA یا DOW

نام اختصاری برای متوسط صنعتی داو جونز یا US30.

شاخص اقتصادی – ECONOMIC INDICATOR

آماری دولتی که نشان‌دهنده رشد اقتصادی و ثبات جاری است. شاخص‎های متداول شامل نرخ اشتغال، تولید ناخالص داخلی (GDP)، تورم، خرده فروشی و غیره است.

 دستور انجام سفارش تا پایان روز – EOD

دستور انجام سفارشی برای خرید یا فروش در یک قیمت خاص که تا پایان روز معاملاتی، معمولا ساعت 5 عصر به وقت نیویورک، باز می‌ماند.

 EST/EDT

منطقه زمانی شهر نیویورک که نمایانگر ساعت استاندارد ایالات متحده شرقی یا زمان روشنایی روز شرقی است.

 اتحادیه پولی اروپا – EMU

نام پوششی برای مجموعه‎ای از سیاست‎ها که قصد دارد سیاست‎های اقتصادی و مالی را بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا هماهنگ کند.

 بازار اروپایی – EUROPEAN SESSION

07:00 صبح تا 16:00 بعد از ظهر(به وقت لندن).

شاخص هزینه نیروی کار منطقه یورو – EUROZONE LABOR COST INDEX

معیاری برای اندازه‌گیری نرخ تورم سالانه و سودهای پرداخت‎شده به کارگران غیرنظامی است و به عنوان تاثیر‌گذارترین عامل تورم کلی محسوب می‎شود.

 شاخص پیشرو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منطقه یورو – OECD

یک شاخص ماهانه که توسط OECD ارائه می‌شود. سلامت کلی اقتصاد را، بوسیله ترکیب ده شاخص پیشرو می‎سنجد. این شاخص‎ها شامل میانگین ساعات هفتگی، سفارشات جدید، انتظارات مصرف‎کننده، مجوز مسکن، قیمت سهام و گسترش نرخ سود می‎باشند.

 سود سهام قدیمی – EX-DIVIDEND

سهم خریداری شده‎ای که در آن، خریدار از حق خود برای دریافت سود سهام بعدی چشم‌پوشی می‎کند و به جای آن، این حق به فروشنده داده می شود.

 تاریخ یا قیمت انقضا – EXPIRY DATE/PRICE

زمان و تاریخ دقیق انقضای یک قرارداد است.
دو آپشن رایج تاریخ انقضا، 10:00صبح ET  (همچنین به 10:00 صبح به وقت نیویورک یا مقطع زمانی نیویورک نیز اشاره دارد) و 03:00 بعد از ظهر به وقت توکیو (همچنین به 03:00 بعد از ظهر به وقت توکیو یا مقطع زمانی توکیو نیز اشاره دارد) است. این دوره‎های زمانی به عنوان آپشن‌های مانعی که در بازار نقدی باز می‎شوند، مکررا در عمل با افزایش مواجه می‌شوند.

دستورات معاملاتی کالاها – FACTORY ORDERS

مرحله دلاری سفارشات جدید برای هر دو نوع کالای با دوام و مصرفی. این گزارش از گزارش کالاهای بادوام که ماهانه زودتر منتشر می‎شود، کامل‌تر است.

 فدرال – FED

بانک ذخیره فدرال، بانک مرکزی ایالات متحده یا کمیته بازار باز فدرال (FOMC) است.

 مقامات فدرال – FED OFFICIALS

به اعضای هیأت مدیره ذخیره فدرال یا رئیس‌های بانک‎های ذخیره فدرال منطقه‎ای اشاره دارد.

 عدد – FIGURE/THE FIGURE

به اعلام قیمت “00” در یک قیمت مانند 03-00 (03-2600/1) اشاره دارد و به عنوان “عدد سوم” خوانده می‎شود. اگر شخصی در عدد 2600/1 بفروشد، معامله‎گران می‎گویند “این عدد گرفته شد” یا “این عدد زده‌شد”.

 ثابت – FIX

یکی از حدود پنج زمانی که در طول یک روز فارکس، حجم زیادی ارز باید خریده یا فروخته‎شود تا سفارشات مشتریان را پر کند. معمولا این زمان‎ها با نوسانات بازار مرتبط است. ثابت‎های منظم به شرح زیر می‎باشند (تمامی زمان‎ها به وقت نیویورک هستند):

  • 05:00 صبح – فرانکفورت
  • 06:00 صبح – لندن
  • 10:00 صبح – شرکت بازار املاک جهانی (WMHCO)
  • 11:00 صبح – شرکت بازار املاک جهانی (WMHCO)- دارای اهمیت‎ بیشتر
  • 08:20 صبح – IMM
  • 08:15 صبح – ECB

 FOMC

کمیته بازار باز فدرال، کمیته سیاست‎گذاری ذخیره فدرال ایالات متحده.

 صورت جلسات FOMC 

سوابق مکتوب نشست‎های سیاست‌گذاری FOMC سه هفته بعد از نشست منتشر می‌شود. این صورت جلسات بینش بهتری نسبت به تأملات و تعهدات FOMC ارائه می‏دهند و موجب واکنش‌های قابل توجهی در بازار می‎گردند.

 فارکس – Forex

بزرگ ترین بازار مالی جهان که در آن می‌توان همزمان یک ارز را خرید  و ارز دیگر را فروخت. بازار جهانی این قبیل معاملات، به بازار فارکس یا FX منسوب می‌شود.

 فوروارد – FORWARD POINTS

نرخ تبادل از پیش‎تعیین‎شده برای یک قرارداد مبادله خارجی که در تاریخی توافقی در آینده بر اساس اختلاف نرخ سود بین دو ارز به کار گرفته‌شده تسویه می‎شود.

 تحلیل‌ فاندامنتال – FUNDAMENTAL ANALYSIS

ارزیابی تمامی اطلاعات قابل دسترس یک محصول قابل معامله، به منظور تعیین چشم انداز آینده آن و در نتیجه پیش‎بینی اینکه قیمت به کدام جهت در حال حرکت است. علاوه بر ارزیابی‌های قابل اندازه‎گیری، اغلب ارزیابی‎های انتزاعی و غیرقابل اندازه‌گیری نیز، در تحلیل‌ فاندامنتال انجام می‌شود.

 آتی – FUTURE

توافقی بین دو طرف برای اجرای یک مبادله در یک زمان مشخص در آینده، در حالی که قیمت در زمان حال توافق می‎شود.

 قرارداد آتی – FUTURES CONTRACT

تعهدی برای مبادله یک کالا یا ابزار در یک قیمت تعیین‎شده و به میزان مشخص، در تاریخی در آینده. تفاوت ابتدایی آتی و فوروارد در این است که آتی‌ها از طریق تبادل معامله می‌شوند، در مقابل، فورواردها قراردادهای خارج از بورس (OTC) محسوب می‌شوند. OTC هر قراردادی است که در بورس معامله نمی‌شود.

گپ یا شکاف – GAP/GAPPING

حرکت سریع بازار که در آن قیمت‎ها چندین سطح را بدون هیچ رخداد معاملاتی رد می‎کنند. گپ‎ها معمولا اطلاعات اقتصادی یا اطلاعیه‎های خبری را دنبال می‎کنند.

 GMT (به وقت گرینویچ)

وقت گرینویچ – رایج‎ترین حوزه زمانی مرجع در بازار فارکس. GMT به عنوان مخالفت با ذخیره روشنایی روز در زمان تابستان، در طول سال تغییر نمی‎کند.

 خرید – GOING LONG

رویکردی در مورد سهام، کالا یا ارز برای سرمایه‎گذاری، به انتظار افزایش قیمت آن.

 فروش – GOING SHORT

فروش ارز یا محصولی که فروشنده صاحب آن نباشد، ، به انتظار کاهش قیمت آن.

طلا – GOLD

در عوام پذیرفته شده‎است که طلا در جهت مخالف روند دلار آمریکا حرکت می‎کند. ضریب همبستگی بلند مدت به میزان زیادی منفی است، ولی همبستگی کوتاه مدت کمتر قابل اطمینان است.

 گواهینامه طلا – GOLD CERTIFICATE

گواهینامه‎ مالکیت که سرمایه‎گذاران طلا به جای معامله کردن با انتقال و ذخیره طلای فیزیکی، برای خرید و فروش کالا از آن استفاده می‎کنند.

 قرارداد طلا – GOLD CONTRACT

واحد استاندارد معامله طلا یک قرارداد است که معادل 10 تروی اونس است.

 معتبر در روز – GOOD FOR DAY

سفارشی که اگر تارگت آن پر نشود، تا آخر روز منقضی می‎شود.

 تولید ناخالص داخلی – GDP

ارزش کل تولید، درآمد یا هزینه کشور که در داخل مرزهای طبیعی آن تولید می‎شود.

 تولید ناخالص ملی – GROSS NATIONAL PRODUCT

تولید ناخالص داخلی به اضافه درآمدی که از سرمایه‎گذاری یا کار در خارج کسب می‎شود.

 سفارش تضمین‎شده – GUARANTEED ORDER

نوعی سفارش که معامله‎گر را در برابر گپ‌های بازار محافظت می‏‌کند. این نوع سفارش ضمانت میکند سفارش شما در قیمت درخواستی اجرا شود.

 توقف تضمین‌شده – GUARANTEED STOP

قرار دادن حد زیان، بسته‌شدن معامله‌ شما در قیمت مورد نظر را تضمین می‌کند ، البته در صورتی‎که بازار به این نقطه یا فراتر از آن رسیده‌باشد. این حالت ضمانت‎شده است، حتی اگر در بازار گپ ایجاد شود.

 تیراندازی – GUNNING/GUNNED

به معامله‎گرانی که سعی دارند سطوح خاص یا سطوح تکنیکالی در بازار را نشانه‌گیری ‌کنند، اشاره دارد.

هج – HEDGE

یک موقعیت یا ترکیبی از موقعیت‎های معاملاتی که ریسک موقعیت اولیه‎تان را کاهش می‎دهد.

 HK50/HKHI

نامی برای شاخص بورس اوراق بهادار (Hang Seng) هنگ‎کنگ.

نقدینگی – ILLIQUID

پایین بودن حجم معاملات در بازار. کمبود نقدینگی در بازار اغلب موجب ایجاد شرایطی متلاطم می‌گردد.

تولید صنعتی – INDUSTRIAL PRODUCTION

معیاری برای مجموع ارزش‌ محصولات تولیدی خروجی کارخانه‌ها، معادن و صنایع. این داده‌ها نسبت به انقباض و انبساط چرخه کسب‌وکار سریعاً واکنش نشان داده و تغییر می‌کنند و می‌توانند به‌عنوان شاخص پیشروی اشتغال و درآمد شخصی عمل کنند.

تورم – INFLATION

یک موقعیت اقتصادی که به‌موجب آن قیمت کالاهای مصرفی افزایش و قدرت خرید کاهش می‌یابد.

مارجین لازم اولیه – INITIAL MARGIN REQUIREMENT

واریز اولیه مورد نیاز برای ورود به یک معامله.

نرخ‌ بانک‌های بین‌المللی – INTERBANK RATES

نرخ ارزهای خارجی که بانک‌های بزرگ بین‌المللی به یکدیگر اعلام می‌کنند.

 معرف بروکر – INTRODUCING BROKER

یک شخص یا شرکت حقوقی که در ازای دریافت وجه، کاربران را به بروکر معرفی می‌کند.

شاخص تولید ISM

شاخصی که وضعیت بخش تولیدات آمریکا را مشخص می‌کند. این شاخص توسط مدیران ارزیابی با توجه به انتظارات آن‌ها در مورد تولید آینده، سفارش‌های جدید، صورت‌وضعیت‌ها، اشتغال و تحویل محصول تعیین می‌شود. به‌طورمعمول، ارزش بالای 50 نشانه توسعه اقتصادی است و ارزش پایین‌تر از 50 انقباض اقتصادی را نشان می‌دهد.

شاخص غیر تولیدی ISM 

شاخصی که بخش خدمات شرکت‌ها برای چشم‌اندازهای خود موردبررسی قرار می‌دهند. این شاخص نشان‌دهنده 80% از اقتصاد آمریکا است که در شاخص تولید ISM پوشش داده نشده است. به‌طورمعمول، ارزش بالای 50 نشانه توسعه اقتصادی است و ارزش پایین‌تر از 50 انقباض اقتصادی را نشان می‌دهد.

 بررسی محافظان اقتصاد ژاپنی – JAPANESE ECONOMY WATCHERS SURVEY

معیاری برای بررسی شرایط کسب‌و‌کاری که با خدمات مصرفی در ارتباط هستند، مانند پیش‌خدمتان، رانندگان‌ تاکسی و …. به‌طورمعمول، آمار بالای 50 نشانه افزایش رضایتمندی است.

سفارش‌های ابزارآلات ماشینی ژاپنی

معیاری برای ارزش کلی معاملات جدید که با تولیدکنندگان ماشین‌آلات انجام می‌گردد. سفارش ابزارآلات ماشین‌ها ملاک سنجش درخواست شرکت‌های تولیدکننده ماشین است که این شاخص پیشرو برای آینده‌ی تولیدات صنعتی است. به‌طورمعمول، داده‌های قوی نشانه‌ پیشرفت تولید و توسعه‌ی اقتصادی است.

KNOCK-INS

استراتژی آپشن که طی آن، یک محصول پایه، قبل از آنکه خرید قبلی آپشن فعال شود، در قیمت مشخص معامله می‌‌گردد. این استراتژی برای کاهش حق‌الزحمه آپشن‌های پایه‌ای استفاده می‌شود و می‌تواند موجب پوشش دادن فعالیت‌های قبلی آپشن گردد.

KNOCK-OUTS

آپشنی که اگر محصول پایه‌ای سطح معینی از قیمت را ببیند، خرید قبلی آپشن را خنثی می‌کند. هنگامی‌که معامله در سطح KNOCK-OUTS انجام می‌شود، آپشن‌های پایه‌ای متوقف‌شده فعال می‌گردد. در این صورت، امکان از بین رفتن پوشش‌های معاملاتی وجود دارد.

 آخرین روز معاملاتی – LAST DEALING DAY

آخرین روزی که یک  نماد مشخص را می‌توانید معامله‌ کنید.

آخرین زمان معاملاتی – LAST DEALING TIME

آخرین زمانی که یک نماد مشخص را می‌توانید معامله‌ کنید.

اندیکاتورهای پیشرو – LEADING INDICATORS

اندیکاتورهای که برای پیش‌بینی فعالیت‌های آینده بازارهای مالی ارائه‌شده‌اند.

لوریج – LEVERAGE

لوریج به‌عنوان مارجین هم شناخته می‌شود. لوریج درصد و یا افزایش مقداری از کل دارایی در دسترس شما است که می‌توانید با آن معامله کنید.
لوریج برای معامله‌گران امکان معامله با ارزشی بسیار بیش از دارایی خودشان را فراهم می‌کند. برای مثال: لوریج 1:1000 به معنای امکان معامله تا 1000 برابر کل دارایی موجود در حساب معامله‌گر است.

معاملات شرطی – LIMITS/LIMIT ORDER

دستور اجرای سفارشی برای خرید در قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی یا برای فروش در قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار است. یک دستور اجرای سفارش محدود برای جلوگیری از بیشترین پرداختی و کمترین دریافتی قرار داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر جفت ارز USDJPY در قیمت 117.00/05 باشد.  دستور اجرای سفارش خرید USD باید در قیمتی پایین‌تر از آن باشد، مثلاً در قیمت 116.50.

بازار نقدشونده – LIQUID MARKET

بازاری که از خریداران و فروشندگان کافی برخوردار است به همین خاطر حرکات قیمتی آن به نحو صحیح و روان خواهد بود.

معامله خرید – LONG POSITION

معامله‌ای که سود آن با افزایش قیمت بازار، افزایش می‌یابد. وقتی ارز پایه در یک جفت ارز خریداری می‌شود به آن معامله، معامله خرید گفته می‌شود. این معامله هنگامی‌که حرکت بازار رو به بالا پیش‌بینی ‌شود، انجام می‌گیرد.

لات – LOT

واحد اندازه‌گیری حجم معاملات. ارزش هر معامله با میزان لات آن ارتباط مستقیم دارد.

کلان – MACRO

معامله‌گرانی که معاملات بلند مدت دارند و بر پایه‌ی تحلیل‌ فاندامنتال برای معاملات خود تصمیم می‌گیرند.
زمان معاملات بلند مدت از 6 ماه تا چندین سال‌ می‌تواند ادامه داشته باشد.

محصولات تولیدی – MANUFACTURING PRODUCTION

معیاری برای کل محصولات خروجی از منظر تعداد تولیدات صنعتی. این اطلاعات فقط 13 مورد را بررسی می‌کند که به‌طور مستقیم به تولید مربوط است. تولید در حدود 80% محصولات صنعتی را شامل می‌شود.

مارجین کال – MARGIN CALL

درخواستی از طرف بروکر برای افزایش سرمایه و یا اضافه کردن دارایی، در خصوص معامله‌ای که در جهت عکس بازار قرار گرفته است.

بازارسازی – MARKET MAKER

معامله‌گری که مرتباً قیمت‌های خریدوفروش را ارائه می‌دهد و بازار دوطرفه‌ای را برای هر محصول اقتصادی محیا می‌کند.

دستور ثبت سفارش بازار – MARKET ORDER

اجرای دستور ثبت سفارش خرید یا فروش در قیمت فعلی بازار.

گزارش مختلط‌ – MEDLEY REPORT

اشاره دارد به مشاوران جهانی Medley، مشاوران بازار که سعی در ایجاد ارتباط نزدیک با بانک‌ها و دولت‌ها در جهان دارند. گزارش‌های این مشاوران غالباً تأثیر زیادی بر بازار ارز دارند زیرا سعی در به دست آوردن اطلاعات داخلی سیاست‌گذاران را دارند. دقت گزارش‌های آن‌ها در طول زمان تغییراتی داشته است اما هنوز دز معاملات کوتاه‌مدت، بازار توجه خاصی به آن نشان می‌دهد.

مومنتوم – MOMENTUM

اندیکاتورهایی مانند: RSI, MACD, Stochastic, Momentum که میزان تغییرات قیمتی را مشخص می‌کنند.

شبکه معاملاتی – NET POSITION

معاملات یک‌میزان ارز خریداری شده یا فروخته شده که هنوز به‌وسیله یک سری معاملات معکوس دیگر بسته نشده است.

قیمت خرید و فروش – OFFER/ASK PRICE

قیمتی که بازار برای فروش یک محصول آماده است. قیمت‌ها در دو جهت عرضه و تقاضا ارائه می‌شوند. قیمت عرضه به‌عنوان قیمت فروش هم شناخته می‌شود. قیمت فروش عددی را نشان می‌دهد که معامله‌گر می‌تواند ارز پایه‌ای را که در جفت ارزها در سمت راست است خریداری کند. برای مثال، در جفت ارز USDCHF در قیمت 1.4527/32 ارز پایه USD و قیمت فروش 1.4532 است. به این معنا که شما می‌توانید یک دلار آمریکا را با 1.4532 فرانک سوئیس بخرید.

در معاملات CFD معامله‌گران می‌توانند در قیمت فروش یک محصول را خریداری کنند. برای مثال، UK OIL در قیمت 111.16/111.13، محصول قابل معامله UK OIL و قیمت فروش 111.16 برای یک واحد از بازار پایه است.

عرضه – OFFERED

وقتی گفته می‌شود بازار در محدوده‌ی عرضه است، بدین معنا است که تمایل بازار به سمت فروش یک جفت ارز است.

دستور باز شدن معامله – OPEN ORDER

دستوری که با رسیدن قیمت بازار به عدد مشخص‌شده اجرا می‌گردد و تا زمان اعمال دستور لغو باز خواهد بود.

دستور ثبت سفارش – ORDER

دستورالعملی برای اجرا کردن معامله است.

لیست سفارشات – ORDER BOOK

سیستم قابل‌استفاده برای نمایش عمق بازار به معامله‌گرانی که قصد خرید و فروش در بهترین قیمت‌های موجود را دارند.

فرابورس – OTC

به معاملاتی که خارج از بورس انجام می‌گیرند گفته می‌شود.

معاملات شبانه – OVERNIGHT POSITION

به هر معامله‌ای که تا روز کاری بعدی بازبماند گفته می‌شود.

جفت ارز – PAIR

یک اصطلاح در بازار فارکس است  که برای بیان یک ارز نسبت به ارز دیگر استفاده می‌شود.

پر شدن جزئی – PARTIAL FILL

هنگامی‌که فقط قسمتی از سفارش‌ها اجرا می‌شود.

درآمد شخصی – PERSONAL INCOME

معیار کل درآمد ناخالص سالانه هر شخص از حقوق، فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مختلف. درآمد شخصی عنصر کلیدی برای هزینه‌های شخصی است که 3/2 درصد از تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای بزرگ را شامل می‌شود.

 پیپ – PIPS

کوچک‌ترین واحد قیمت برای هر ارز خارجی. پیپ‌ها به رقم‌های اضافه‌شده یا کم شده از چهارمین رقم اعشاری اشاره دارد؛ یعنی 0.0001.

پورتفولیو – PORTFOLIO

مجموعه‌ای از دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط هر شخص.

حرکات قیمتی – PRICE ACTION

پرایس اکشن یک استراتژی تکنیکال برای بررسی حرکات، روندها و الگو‌های قیمتی است.

سود – PROFIT

تفاوت میزان قیمت هزینه شده با قیمت فروش در هنگامی‌که قیمت فروش از هزینه بیشتر باشد.

بازگشت – PULLBACK

تمایل بازار تندرو به یک بازگشت موقتی قبل از ادامه روند خود.

شاخص مدیران خرید – PMI

یک شاخص اقتصادی که عملکرد شرکت‌های تولیدی در هر کشور را نشان می‌دهد.

خدمات شاخص مدیران خرید – PURCHASING MANAGERS INDEX SERVICES

معیاری برای بررسی خرید مدیران که در بخش خدمات اندازه‌گیری می‌شود. عملکرد مدیران بر روی تعدادی از موضوعات نظیر اشتغال، تولید، سفارش‌های جدید، تحویل مواد اولیه و دارایی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. آمار بیش از 50 به‌طورکلی نشان‌دهنده توسعه است، درحالی‌که آمار پایین‌تر از 50 نشانه‌ی انقباض اقتصادی است.

تعدیل کمی – QUANTITATIVE EASING

هنگامی‌که بانک مرکزی به‌منظور تحریک رشد اقتصادی، به بازار پول تزریق می‌کند.

اعلام قیمت – QUOTE

نشان‌دهنده قیمت بازار که فقط برای بیان اطلاعات قیمتی استفاده می‌شود.

 خنثی – RANGE

هنگامی‌که بازار در یک محدوده با قیمت پایین و بالای مشخص قرار می‌گیرد و بین این دو مرز بدون شکست باقی می‌ماند.

نرخ – RATE

قیمت یک ارز نسبت به دیگری که معمولاً به هدف انجام معاملات ارائه می‌شود.

سود و زیان تحقق‌یافته – REALIZED PROFIT/LOSS

مقدار پول و دارایی که بعد از بسته شدن معامله به‌دست‌آمده یا ازدست‌رفته است.

سطح مقاومت – RESISTANCE LEVEL

محدوده‌ی قیمتی که مانند سقف قیمتی عمل می‌کند. برعکس سطح حمایت.

بازبینی قیمت – REVALUATION

هنگامی‌که ارزش یک ارز به‌وسیله یک سری اقدامات رسمی قابل بالا رفتن و قوی شدن است. برعکس تنزل قیمت.

ریسک – RISK

در معرض شرایط نامعلوم قرار گرفتن که البته اغلب اوقات در برابر تغییرات مضر استفاده می‌شود.

مدیریت ریسک – RISK MANAGEMENT

به‌کارگیری تحلیل‌های مالی و فن‌های معاملاتی برای کاهش یا کنترل میزان انواع مختلف ریسک و یا هر دو.

 گردش مالی – ROLLOVER

به معنای بسته شدن یک معامله باز در قیمت امروز و باز شدن هم‌زمان یک معامله دیگر به قیمت روز بعد است که منعکس‌کننده تفاوت نرخ بهره بین دو ارز است.

در بازار نقدی فارکس معاملات در 2 روز کاری اجرا می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر معامله‌گر 100000 یورو در سه‌شنبه بفروشد، باید در روز پنج‌شنبه 100000 یورو را تحویل دهد، مگر آنکه معامله چرخشی باشد. به‌عنوان خدمات به مشتریان، همه معاملات باز فارکس، در آخر روز (5:00 بعدازظهر به‌وقت نیویورک) به‌صورت خودکار به روز بعد انتقال پیدا می‌کنند. تنظیمات چرخشی جهت ساده کردن محاسبات انتقال قیمت روزبه‌روز است.

فروش – SELL

هنگامی‌که حرکت بازار رو به پایین پیش‌بینی می‌شود، موقعیت فروش فراهم می‌گردد.

توزیع اوراق بهادار – SETTLEMENT

مراحلی است که در طی آن معاملات ثبت‌شده و دو طرف معامله مشخص می‌گردند. در توافقات معاملات ارزی می‌توان از ارز فیزیکی و یا تبدیل یک ارز به نرخ ارز دیگری استفاده کرد.

معاملات فروش – SHORT POSITION

یک موقعیت سرمایه‌گذاری که با حرکت نزولی بازار فراهم می‌گردد. در معاملات جفت ارزها، هنگامی‌که ارز پایه فروخته شود، معامله در موقعیت فروش قرار می‌گیرد.

فروش – SHORTS

هنگامی‌که غالب معامله‌گران معاملات فروش دارند و بازار در حالت نزول است.

متوسط حرکتی ساده SMA – SIMPLE MOVING AVERAGE SMA

میانگین ساده‌ای از تعداد مشخص‌شده‌ای از کندل‌های قیمتی. به‌عنوان‌مثال، یک نمودار SMA 50 روزه، نشان‌دهنده‌ی میانگین قیمت بسته شدن کندل‌های قیمتی در 50 روز گذشته است. این متوسط حرکتی در هر بازه زمانی قابل‌اجرا است.

اختلاف قیمت – SLIPPAGE

تفاوت بین قیمتی که معامله‌گر درخواست می‌کند باقیمتی که بازار با توجه به شرایط خود معامله را باز می‌کند.

بازار نقدی – SPOT MARKET

بازاری که به‌وسیله آن محصولات در قیمت مورد نظر در لحظه معامله و مبادله می‌شوند.

استرلینگ – STERLING

نام مستعاری برای پوند انگلستان و جفت ارز GBPUSD (پوند انگلستان به دلار آمریکا).

شاخص سهام – STOCK INDEX

ترکیبی از قیمت‌های یک گروه سهام که در برابر تعداد پایه بیان می‌شود. این شاخص به سرمایه‌گذاران برای ارزیابی عملکرد گذشته شرکت‌های موجود در آن گروه کمک می‌کند.

دستور مشروط ورود به معامله – STOP ENTRY ORDER

قرار دادن دستور انجام معامله خرید در بالاتر از قیمت کنونی و معامله فروش در قیمت پایین‌تر از قیمت کنونی. این اعمال دستور زمانی مفید خواهد بود که شما حرکت بازار را در جهتی خاص پیش‌بینی کرده‌اید و هدفتان ورود در نقطه‌ی مشخصی است.

 دستور حد زیان – STOP LOSS ORDER

قرار دادن دستور معامله خرید در بالاتر از قیمت کنونی (برای معاملات فروش موجود) و قرار دادن دستور فروش در قیمت پایین‌تر از قیمت کنونی (برای معاملات خرید موجود). در ابزارهای مدیریت ریسک، دستور حد زیان بسیار مهم است. با قرار دادن معامله‌ای برخلاف معامله موجود، در صورت حرکت بازار خلاف جهت شما از ضررهای بالقوه جلوگیری می‌شود. به یاد داشته باشید که دستور حد زیان با دستور مشروط اجرای معامله متفاوت است. با قرار دادن دستور مشروط اجرای معاملات لزوماً میزان زیان شما کاهش پیدا نمی‌کند.

 دستور شرطی معامله – STOP ORDER

یک دستور خرید یا فروش است که در قیمت مشخص‌شده اجرا می‌گردد. وقتی قیمت به نقطه مورد نظر می‌رسد، دستور فعال‌شده و معامله باز می‌شود. لازم است به یاد داشته باشید که این دستور ممکن است تحت تأثیر گپ‌ها و اسلیپیچ‌های بازار قرار بگیرد. یک دستور بستن معامله، زمانی‌که مرحله‌ی بسته‌شدن باشد، با اولین قیمت در دسترس بسته می‌شود. مطمئنا ایجاد دستورهای مشروط، زیان‌های شما را کمتر نمی‌کند.

حمایت – SUPPORT

قیمتی که به عنوان کف یا پایین‌ترین حد نوسان‌های گذشته یا آینده‌ی قیمت استفاده‌ می‌شود.

سطوح حمایت – SUPPORT LEVELS

تکنیکی که در تحلیل‌های تکنیکال برای مشخص کردن سقف و کف قیمت نرخ‌های در حال تبادل استفاده می‌شود که به مرور زمان خود را اصلاح می‌کند. مخالف مقاومت.

سواپ – SWAP

سواپ یا جانشینی ارزی به معنای خرید و فروش همزمان مقدار مشخصی از یک ارز در یک نرخ مخصوص است.

تحلیل تکنیکال – TECHNICAL ANALYSIS

فرآیندی که الگوهای گذشته بازار را بررسی می‌کند و با به دست آوردن سرنخ‌هایی، جهت حرکت‌های آینده قیمت و الگو‌های قیمتی را پیش‌بینی می‌کند.

تیک – TICK

حداقل تغییر در بالا یا پایین رفتن قیمت.

حد سود – T/P

حد سود در معاملات فروش پایین‌تر و در معاملات خرید بالاتر از قیمت ورودی معامله قرار می‌گیرد که موجب بسته شدن معامله همراه با سود در قیمت مشخص شده می‌شود.

تراز معاملاتی – TRADE BALANCE

معیاری برای اندازه‌گیری تفاوت ارزشی بین صادرات و واردات کالاها و خدمات. کشورهای دارای مازاد تولید (میزان صادرات بیش از واردات) مانند ژاپن که تمایل به افزایش بهای ارزی خود دارند. درحالی‌که کشورهایی با کمبود بودجه (میزان واردات بیش از صادرات) مانند ایالات‌متحده، تمایل به ضعیف شدن ارز خود دارند.

حجم معاملاتی – TRADE SIZE

به لاتیج یا میزان سرمایه وارد شده در معاملات گفته می‌شود.

تقاضا معاملاتی – TRADING BID

جفت ارزی که قوی می‌شود و حرکت رو به بالا دارد؛ تقاضا در بازار موجب بالا رفتن قیمت می‌شود.

توقف معاملاتی – TRADING HALT

تأخیر در انجام معاملاتی که تعلیق نشده‌اند.

عرضه معاملاتی – TRADING OFFERED

جفت ارزی که ضعیف می‌شود و حرکت رو به پایین دارد؛ عرضه در بازار پیشنهاد‌هایی برای فروش را ارائه می‌کند.

محدوده معاملاتی – TRADING RANGE

بازه‌ای بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت که بازار برای مدتی در بین آن محدود می‌شود. این بازه برحسب زمان بیان می‌شود؛ مانند دامنه‌ 54 هفته‌ای معاملاتی.

 توقف قطاری – TRAILING STOP

تغییر میزان حد زیان و یا همان توقف قطاری در هنگام حرکت بازار در جهت پیش‌بینی‌شده امکان کسب سود مورد نظر را فراهم می‌کند اما با حرکت بازار در جهت خلاف انتظار به‌طور خودکار معامله را در فاصله‌ای مشخص می‌بندد. قرار دادن سفارش‌های مشروط لزوماً حد زیان شما را کاهش نمی‌دهند.

روند – TREND

حرکت قیمت در یک جهت که میزان تغییر در ارزش را نشان می‌دهد. روند صعودی با توجه به نرخ قیمت در بالاترین (کندل) بالا و بالاترین (کندل) پایین تعریف می‌شود. روند نزولی نیز با توجه به نرخ قیمت در پایین‌ترین (کندل) بالا و پایین‌ترین (کندل) پایین مشخص می‌شود.

گردش مالی – TURNOVER

ارزش مجموع پول‌ها یا حجم‌ معاملات انجام‌شده در یک بازه زمانی مشخص.

میانگین درآمد انگلستان شامل پاداش‌‌ها و غیر از آن‌ – UK AVERAGE EARNINGS INCLUDING BONUS/EXCLUDING BONUS

معیاری برای اندازه‌گیری میانگین دستمزد که به کارمندان پرداخت می‌شود و شامل بونوس و غیره است. این معیار، هر سه ماه نسبت به سه ماه قبل ابرآورد می‌شود.

نرخ سرشماری مطالبه‌گران انگلستان – UK CLAIMANT COUNT RATE

معیاری برای اندازه‌گیری تعداد بیکارانی که از مزایای بیکاری استفاده می‌کنند. تعداد سرشماری شده از میزان تعداد بیکاران بیشتر است، زیرا بسیاری از بیکاران شامل دریافت مزایای بیکاری نمی‌شوند.

شاخص قیمت خانه HBOS انگلستان – UK HBOS HOUSE PRICE INDEX

معیاری برای اندازه‌گیری قیمت خانه در انگلستان که نشان‌دهنده گرایش برای معامله‌گری در حیطه معاملات ملکی است که پیامدهای آن در چشم‌انداز کلی اقتصادی موردبررسی قرار می‌گیرد. این شاخص ماهانه کامل‌ترین سری اطلاعات ملکی انگلستان را ارائه می‌کند. انتشار این اطلاعات توسط انجمن ساختمانی هالی فاکس یا بانک اسکاتلند که بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده وام‌های مسکونی است، انجام می‌شود.

تغییرات مدعیان بیکاری انگلستان – UK JOBLESS CLAIMS CHANGE

معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات تعداد افرادی که مدعی دریافت مزایای بیکاری هستند. این میزان هر ماه نسبت به ماه قبل اعلام می‌شود.

واحد سالیانه کاهش دستمزد انگلستان – UK MANUAL UNIT WAGE LOSS

معیار تغییرات هزینه کلی کارگری برای تولید هر واحد محصول خروجی است.

شاخص قیمت ورودی تولید‌کنندگان در انگلستان – UK PRODUCERS PRICE INDEX INPUT

معیاری برای اندازه‌گیری نرخ تورمی که تولیدکنندگان در هنگام خرید مواد اولیه و خدمات خود تجربه می‌کنند. این اطلاعات ریزبینانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا این شاخص تأثیر بسیاری بر میزان تورم مصرف‌کننده دارد.

شاخص قیمت خروجی تولید‌کنندگان در انگلستان – UK PRODUCERS PRICE INDEX OUTPUT

معیاری برای اندازه‌گیری نرخ تورمی که تولیدکنندگان در هنگام فروش محصولات و خدمات خود تجربه می‌کنند. این اطلاعات ریزبینانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا این شاخص تأثیر بسیاری بر میزان تورم مصرف‌کننده دارد.

نرخ بیکاری – UNEMPLOYMENT RATE

معیاری برای اندازه‌گیری مجموع نیروی کاری که بیکار و در جستجوی کار هستند. این معیار به‌صورت درصدی از کل نیروی کار اندازه‌گیری می‌شود.

نرخ بهره ویژه ایالات‌متحده – US PRIME RATE

نرخ بهره‌ی وامی که بانک‌های آمریکا به مشتریان برجسته حقوقی خود ارائه می‌دهند.

تاریخ سر‌رسید – VALUE DATE

تاریخ دقیقی که دو طرف معامله برای پرداخت‌های معاملات مالی خود توافق می‌کنند و مسئولیت اجرایی شدن آن‌ها را می‌پذیرند. به‌طورمعمول، تاریخ سررسید معاملات جفت ارزها در بازارهای نقدی، دو روز کاری بعد از معامله خواهد بود.

شاخص نوسانات – VIX

معیاری برای اندازه‌گیری نوسانات مورد انتظار بازار در 30 روز است. این ساختار با استفاده از نوسانات تلویحی از رنج وسیع شاخص آپشن S&P 500 به دست می‌آید. از VIX به‌عنوان معیاری برای نشان دادن میزان ریسک بازار نیز استفاده می‌شود و اغلب با اصطلاح اندازه گیرنده‌ی ترس سرمایه‌گذار از آن یاد می‌شود.

نوسان – VOLATILITY

به بازارهای فعال که موقعیت‌های معامله‌گری را ارائه می‌کنند، اشاره دارد.

الگوی مثلث در چارت – WEDGE CHART PATTERN

فرمی از چارت است که کاهش قیمت در یک بازه را نشان می‌دهد. در مثلث‌های افزایشی، افزایش قیمت به‌تدریج کاهش می‌یابد و در مثلث‌های کاهشی، کاهش قیمت به‌مرور کمتر می‌شود. به‌طورمعمول، مثلث‌های افزایشی یا بالارونده، با شکست رو به پایین از بازه خود خارج می‌شوند و مثلث‌های کاهشی یا پایین‌رونده، با خروج از ضلع بالای مثلث محدوده‌ی خود را می‌شکنند.

XAG/USD

نمادی برای شاخص نقره

XAU/USD

نمادی برای شاخص طلا

YOY

نام اختصاری سال‌به‌سال.

یوان – YUAN

یوان واحد پایه‌ی ارزی در چین است و رنمینبی نام ارز آن است.

برای دریافت سیگنالهای معاملاتی و آموزش های حرفه ای با ما در تلگرام در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *